۱۳۹۷ بهمن ۲۸, یکشنبه

بازرسی منزل و محل کار دو فعال ترک در خوی/ اعتصاب غذای ۵ زندانی همزمان با روز جهانی زبان مادری

خبرگزاری هرانا – منازل و محل کار دستکم دو تن از فعالین ترک (آذربایجانی) در شهر خوی روز گذشته مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است. گفته می شود این اقدام در ارتباط با دیوارنویسی و نصب شعار نوشته هایی در سطح این شهر در حمایت از عباس لسانی، فعال سرشناس ترک بازداشتی صورت گرفته است. همچنین در گزارشی دیگر ۵ فعال ترک محبوس در زندان های مختلف کشور اعلام کرده اند که در اعتراض به بی عدالتی انتیکی، عدم آموزش به زبان مادری و فقدان آزادی مدنی از روز اول اسفندماه، همزمان با روز جهانی زبان مادری دست به اعتصاب غذای ۵ روزه خواهند زد. همچنین گزارش ها حاکی از پایان اعتصاب غذای عباس لسانی و ملاقات روز گذشته وی با خانواده‌اش بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه ۹۷، نیروهای امنیتی شهر خوی، منازل و محل کار دستکم دو تن از فعالین ترک (آذربایجانی) این شهر را مورد تفتیش قرار داده‌اند.

هویت این دو شهروند اهل خوی “واحد صفری” و “سلمان عراقی” بوده است.

به گفته منابع نزدیک به این شهروندان، این اقدام نیروهای امنیتی در ارتباط با دیوارنویسی و شعار نوشته هایی بوده است که در حمایت از عباس لسانی در سطح این شهر پخش شده است.
این شهروندان اهل خوی پیشتر نیز بارها تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار گرفته‌اند. عباس عراقی در شهریورماه ۹۱ پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی بازداشت و در بهمن ماه همان سال به اتهام تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفته و در نهایت تبرئه شده بود.
لازم به ذکر است در همین رابطه روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۷، نیروهای امنیتی شهر اردبیل، منازل و محل کار پنج تن از شهروندان این شهر را مورد تفتیش قرار داده‌ بودند.
همچنین در گزارشی دیگر جمعی از فعالین ترک محبوس در زندان به مناسبت روز جهانی زبان مادری با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به بی عدالتی ملی-اتنیکی، عدم آموزش به زبانهای مادری، عدم به رسمیت شناخته شدن هویت‌ها، عدم احقاق حقوق جمعی به همراه حقوق فردی و عدم آزادی‌های مدنی در ایران همزمان با روز جهانی زبان مادری از اول اسفند ۹۷ به مدت ۵ روز دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

لطیف حسنیزندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، امیر ستاری زندانی محبوس در زندان تبریز، سیامک میرزایی، ابراهیم نوری زندانیان محبوس در بند ٨ و ۷ زندان اوین و عباس لسانی در زندان اردبیل پنج شهروندی هستند که مرتبط با این بیانیه، اعتصاب غذا خواهند کرد.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که خانواده عباس لسانی بعد از ظهر روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه، موفق به ملاقات با وی شدند.
این ملاقات که پس از گذشت ۳۲ روز از بازداشت عباس لسانی در دفتر قاضی ناظر زندان اردبیل صورت گرفته است، تحت تدابیر امنیتی و در حضور نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است عباس لسانی که پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود پس از ایام حبس در انفرادی به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۹۷، شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، درخواست واخواهی این شهروند را رد و محکومیت او به ۱۰ ماه حبس از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام” را تایید کرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...