۱۴۰۰ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

گزارش جهانی سازمان عفو بین‌الملل؛ احکام مرگ و اعدام در سال ۲۰۲۰

  در سال 2020، اعدام‌ها 26 درصد در مقایسه با سال 2019 کاهش  یافت و به پایین‌ترین سطح در 10 سال گذشته رسید. به این ترتیب روند کاهش سالانه‌ی اعدام‌ها از سال 2015 ادامه یافت.

تعداد کشورهای اجراکننده مجازات اعدام در نسبت با سال ۲۰۱۹ با دو عدد کاهش به ۱۸ کشور رسید و این روند بار دیگر نشان داد که تنها اقلیتی از دولت‌ها در سطح جهان همچنان به استفاده از مجازات اعدام ادامه می‌دهند.   درحالی که جهان در حال تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و حفاظت از جان انسان‌ها بود، افزایش نگران‌کننده‌ای در میزان استفاده از مجازات اعدام توسط برخی کشورها مشاهده شد. آمار سالیانه اعدام در کشور مصر تقریبا سه‌برابر شد. همزمان، مقامات فدرال دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا اعدام‌های فدرال را پس از ۱۷ سال در ماه جولای از سر گرفتند و نهایتا ۱۰ مرد را ظرف پنج ماه و نیم اعدام کردند. هند، عمان، قطر و تایوان نیز قتل‌های قضایی را از سر گرفتند.  حداقل ۴۸۳ نفر طی سال ۲۰۲۰ در نقاط مختلف جهان اعدام شدند.  ایران با اعدام دستکم 246 نفر مسئول بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت شده در کل جهان بود.  ایران تنها کشور در سال گذشته بود که افرادی را به ‌خاطر جرم‌هایی که هنگام وقوع‌شان کمتر از ۱۸ سال سن داشتند  اعدام کرد. این در حالی بود که مقامات عربستان سعودی اعلام کردند که این کشور در پرونده‌های غیرمرتبط با قوانین «ضدتروریستی» به استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند پایان می‌دهد. تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در عربستان سعودی شاهد یک کاهش چشم‌گیر ۸۵ درصدی بودند، از اعدام ۱۸۴ نفر در سال ۲۰۱۹ تا اعدام ۲۷ نفر در سال ۲۰۲۰. یک کاهش ۵۵ درصدی در موارد اعدام در عراق نیز ثبت شده ‌است، از اعدام ۱۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ تا اعدام ۴۵ نفر در سال ۲۰۲۰. با این وجود، چهار کشور  ایران (حداقل ۲۴۶ نفر) مصر (حداقل ۱۰۷ نفر)، عراق (حداقل ۴۵ نفر) و عربستان سعودی (۲۷ نفر) - مسئول اجرای ۸۸ درصد از اعدام‌های ثبت شده در کل جهان بودند. بیش از دو سوم کشورهای جهان (144 کشور) اکنون مجازات اعدام را در قانون لغو یا در عمل متوقف کرده‌اند.  در تحولی بی‌سابقه و چشم‌گیر، در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه دسامبر،۱۲۳ کشور از قطعنامه این مجمع که خواهان به تعلیق در آوردن احکام اعدام با هدف لغو کامل مجازات مرگ است حمایت کردند.  عفو بین‌الملل در تمامی موارد و بدون استثنا، فارغ از ماهیت جرم یا شرایط ارتکاب آن، فارغ از مجرمیت، بی‌گناهی، یا سایر مشخصات متهم و صرف نظر از شیوه‌ای که حکومت‌ها برای اجرای حکم اعدام به کار می‌برند، مخالف صدور و اجرای مجازات اعدام است؛ این سازمان برای الغای کامل مجازات اعدام مبارزه می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...