۱۳۹۹ آذر ۴, سه‌شنبه

خودکشی دردناک «روژین خدری» دختر ۱۷ ساله در سلماس


بدنبال خبرهای خودکشی سریالی دختران نوجوان در رامهرمز، امروز یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۹۹، خودکشی دردناک «روژین خدری» دختر ۱۷ ساله در سلماس، بار دیگر توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. خبر مثل همیشه کوتاه بود: یک دختر ۱۷ ساله ساکن روستای کوزه رش، از توابع شهرستان سلماس در پی اقدام به خودکشی جان باخت

.

به گزارش سایت حقوق بشر در ایران، صبح امروز یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۹۹، «روژین خدری» متولد: ۱۳۸۲ – ساکن روستای «کوزه رش»، از توابع شهرستان سلماس واقع در استان آذربایجان غربی، در پی ضرب و شتم از طرف پدرش و اقدام به خودکشی نمود جان خود را از دست داد

عصر دیروز شنبه روژین به شدت از طرف پدر مورد ضرب   شتم قرار گرفت و شدت این ضرب و شتم به حدی بود که در برخی قسمتهای بدنش آثار کبودی مشهود بود و امروز حدود ساعت ۹ صبح با مراجعه به خانه همسایه شان از آنها درخواست کمک و حمایت کرده بود اما در پی بی توجهی همسایه آنها به این موضوع و بازگشت روژین به خانه ساعاتی بعد با حلق آوریز کردن خود به زندگی اش پایان داد و در حال حاضر جسد وی در بیمارستان سلماس برای انجام مراحل قانونی ئ اخذ نامه پزشکی قانونی قرار دارد.»

امروز، در سایه نبود امید به زندگی برای کودکان و نوجوانان و فشارهای روحی و روانی بر اثر مشکلات اقتصادی، معیشتی و افزایش اقدامات سرکوب‌گرانه از سوی حکومت، خودکشی برای جوانان تنها راه پایان دادن به همه این مصائب در آمده است. از سوی دیگر خشونت نهادینه شده در جامعه علیه دختران و زنان از سوی نهادهای حکومتی، باعث افزایش آمار خودکشی در میان دختران و زنان شده است. همین خشونت تبلیغ شده علیه دختران و زنان توسط حکومت بود که در ابتدای سال، منجر به قتل دلخراش رومینا اشرفی ۱۳ساله و ریحانه عامری ۲۲ ساله شد.

بدنبال این حوادث دردناک، در تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹, مسعود قادی‌پاشا, معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار خودکشی در سال ۱۳۹۸ را  ۵ هزار و ۱۴۳ نفر اعلام کرد.

مسعود قادی‌پاشا در گزارش خود و در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ رشد ۸دهم درصدی را در آمار خودکشی‌ها اعلام داشت.

در همان زمان، کارشناسان مستقل میزان رشد آمار خودشی را بسیار بیشتر ارزیابی کردند و علت را هم در یک کلام، نبود امید به زندگی برای کودکان و نوجوانان و فشارهای روحی و روانی بر اثر مشکلات اقتصادی، معیشتی و افزایش اقدامات سرکوب‌گرانه در کوچه و خیابان و مدرسه و … ارزیابی کردند.

خودکشی دختر ۱۷ ساله در سلماس بار دیگر زنگ خطر را در رابطه با چشم‌انداز سیاه و تاریک آینده اجتماعی، برای همه فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و نیز فعالان مدنی به صدا در آورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...