۱۳۹۹ خرداد ۱۸, یکشنبه

زندگی مشقت بارکولبران در مناطق مرزی


زندگی مشقت بار کولبران در مناطق مرزی

Leave a comment

یارسان مدیا
6 ژوئن 2020
کولبری یکی از شغل‌های کاذب است، که در پی وخیم شدن وضعیت اقتصاد در ایران بخصوص در حاشیه‌ها و در مناطق مرزی علی‌الخصوص غرب کشور، در استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، هر روز بیشتر از قبل مشاهده می‌شود. کولبری نام دیگر فقر و محرومیت مطلق است، که همین محرومیت‌ها نیز منتج از نگاه امنیتی، فقدان شاخص توسعه انسانی، تبعیض‌های قومی و مذهبی، کم توجهی دستگاه حاکم و عدم سرمایه گذاری اقتصادی در این مناطق است.
کولبری را باید یکی از سخت ترین شغل های کاذب در ایران بدانیم که ریشه در نابرابری و توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات و حتی ایجاد شغل در کشور دارد.
در میان این کولبران، جوانانی تحصیل کرده و نخبه، همچنین زنان و کودکانی هستند که هر روزه برای یافتن “لقمه‌ای نان” به این کار مرگ‌بار در لابه‌لای صخره‌ها، مین‌ها، گلوله‌های آتشین مرزبانی و سرما و یخبندان پناه می‌برند.
کولبران در مناطق مرزی با خطرات بسیاری مواجه هستند، تاسف بارتر از آن این است که پای زنان هم به حمل بارهای سنگین در مسیرهای صعب العبور و سخت کوه‌های مرزی غرب کشور باز شده که هر روز شاهد افزایش تعداد آنها هستیم. هر چند که آمار زنان کولبر، به صورت رسمی منتشر نشده اما بررسی میدانی روستاهای مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه نشان می‌دهد که جمعیت زنان و نوجوانان ساکن در این مناطق برای کولبری با افزایش قابل توجه روبه‌رو شده است.
متاسفانه مسئولان و حکومت جمهوری اسلامی ایران برای حل مسٲله کولبری تنها به آزاد گذاشتن دست نیروهای مرزبانی و سپاه برای تیراندازی‌های کور به سمت کولبران و حذف فیزیکی آنان به بهانه مقابله با قاچاق کالا خلاصه می‌شود.
حکومت اسلامی ایران به جای سامان دادن به شرایط شهروندانش که در مرزها زندگی را می‌گذرانند و آن ها را حافظ مرزهای ایران می‌نامند، نه تنها حقوق شهروندی‌شان را از جامعه پایمال می‌کند، بلکه آن‌ها در عمل به «ناشهروندان» ایران تبدیل شده اند. بلکه بارها اقدام به بستن معابر می‌کند و کولبری را که تنها راه امرار معاش‌اش بر زندگی روی مرز متمرکز شده است در برزخ همان مرز رها می‌کند.
کولبری پرمخاطره‌ترین، ارزان‌ترین و طاقت فرساترینِ پیشه‌ها در مناطق مرزی است؛ که می توان به عنوان «بردگی مدرن» از آن نام برد.
متاسفانه بر اساس گزارش اعلام شده از خبرگزاری‌های موثق در ماه مه ۲۰۲۰ در مجموع ١٢ کولبر کشته و ٢٤ کولبر زخمی شدەاند.
“علت مرگ یا مجروحیت”
شلیک مستقیم : ٣٣ مورد (٩ کشتە ۲۴ زخمی)
حوادث طبیعی: ٢ مورد (٢ کشتە)
سوانح رانندگی: ١ مورد (١ کشتە)
” تفکیک قربانیان بر حسب استان”
استان آذربایجان غربی (ارومیە): ۲۵ مورد شامل ( ٨ کشتە و ١٧ زخمی).
استان کردستان (سنندج): ۶ مورد شامل ( ۳ کشتە و ٣ زخمی ).
استان کرمانشاه : ۵ مورد شامل ( ۱ کشتە و۴ زخمی ).
آزاد بهرامی
۶ ژوئن ۲۰۲۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...