۱۳۹۸ شهریور ۲۷, چهارشنبه

عزم جدی دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

۲۷ شهریور ۱۳۹۸

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان گفت: دولت عزم جدی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و هیچ دستگاهی خود را نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نمی‌داند.به گزارش ایسنا، مریم بیدخام در کارگروه اجتماعی رسانه که با موضوع کودکان کار در دفتر معاونت سیاسی امنیتی استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: اصحاب رسانه بازوی فکر و اندیشه مدیران هستند و این کارگروه نیز به‌نوعی اتاق فکر در جهت استفاده از نظرهای اصحاب رسانه در حوزه اجتماعی است.


وی افزود:
در راستای برنامه ششم توسعه ماده 80 دولت مکلف است طبق قوانین مربوطه و مصوبات شورای اجتماعی به‌منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی اقدام کند به‌گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به 25 درصد میزان کنونی کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان قزوین اظهار کرد: در دولت عزم جدی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و هیچ دستگاهی خود را نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نمی‌داند، درواقع در حوزه آسیب‌های اجتماعی تحولی اتفاق افتاده است و مردم خود را مسئول می‌دانند.

وی تأکید کرد: بررسی آسیب‌های اجتماعی در محافل علمی و جلسات مرتبط پررنگ‌تر شده است، درواقع با برجسته‌سازی آسیب‌های اجتماعی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌ها صورت می‌گیرد، تأسیس سازمان اجتماعی کشور یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در این حوزه است؛ دفتر امور اجتماعی نیز زیرمجموعه این سازمان است.

بیدخام عنوان کرد: دفاتر اجتماعی به‌دنبال ارتقا سرمایه اجتماعی، توسعه مشارکت و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند، اگرچه رصد و پایش در موضوعات اجتماعی صورت می‌گیرد اما در برخی موارد آمار دقیقی نداریم و هر سازمان یک آمار ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: در استان قزوین مرکز رصد اجتماعی راه‌اندازی و جلسات مختلفی برگزار شده است، همچنین کارگروه‌های زنان و خانواده، فرهنگی و اجتماعی و سلامت و تغذیه نیز به‌صورت مستمر هر 15 روز یک‌بار با ریاست استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود به مسائل اجتماعی می‌پردازند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان قزوین بیان کرد: در حوزه کودکان کار آمار دقیقی وجود ندارد اما خانه خورشید که سازمان مردم‌نهاد وابسته به بهزیستی است از زمان تأسیس تاکنون 400 کودک کار را موردپذیرش قرار داده و به آن‌ها خدمات ارائه کرده است اما قطعاً آمار کودکان کار استان قزوین بیش از این تعداد است.

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت وسعت استان قزوین اعتبارات ملی و استانی قابل‌توجهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی جذب کردیم، همچنین از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه استفاده کردیم و افرادی که خواهان تأسیس سمن هستند ظرف دو ماه مجوز دریافت کردند.

بیدخام عنوان کرد: تأسیس فضایی برای کودکان کار توسط شهرداری در دستور کار قرار دارد، با استفاده از این کارگروه به‌دنبال این هستیم که راهکارها و نظرات اصحاب رسانه در حوزه کودکان کار را جمع‌آوری کنیم و در صورت امکان از این راهکارها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.

به گزارش ایسنا در این جلسه اصحاب رسانه به مواردی ازجمله توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار، رسیدگی به وضعیت اقتصادی این خانواده‌ها، شناسایی دقیق و ارائه آمار صحیح از کودکان کار، مهارت پروری والدین کودکان کار، رسیدگی به وضعیت آموزش و مدرسه کودکان کار، انجام مددکاری اجتماعی و روانشناسی، رسیدگی به‌سلامت و بهداشت کودکان کار، جلوگیری از آزارهای جنسی کودکان کار اشاره کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...