۱۳۹۸ مرداد ۹, چهارشنبه

کودک‌آزاری در کردستان از همسرآزاری سبقت گرفت

سنندج – ایرنا – کودک آزاری طی سال گذشته و چهار ماه ابتدای امسال در استان کردستان از پدیده همسرآزاری سبقت گرفته و کارشناسان، اعتیاد و فقر مالی را از دلایل اصلی این اتفاق می‌دانند.دلیل و ریشه هر آسیب اجتماعی در جامعه امروز ما مستقیم و غیر مستقیم به اعتیاد برمی‌گردد که یکی از این آسیب‌ها کودک آزاری است که با وجود محرز شدن آن و ارجاع به مراجع قضایی باز هم به خانواده برگردانده می‌شوند.

 بعد از چندین مرحله که این آزار و اذیت‌ها همچنان ادامه می‌یابد آنگاه این کودکان آسیب‌ دیده به مراکز شبه خانواده تحت نظارت بهزیستی تحویل داده می‌شوند.
اگر تا یک دهه پیش فقط می‌شنیدیم پدری معتاد به دلیل مصرف مواد مخدر دچار توهم شده و زن یا فرزندان خود را به قتل رسانده و یا خشونتی علیه آنها اعمال کرده امروز اخبار ناگوار و تلخی از آزار کودکان به وسیله مادران معتاد به گوش‌مان می‌رسد.
مادری به دلیل مصرف مواد توهم‌زا بدن نوزاد خود را با سوزن، سوراخ سوراخ کرده بود چون دچار این توهم که چیزی در بدن نوزادش وارد شده و باید آن را خارج کند، شده بود.
مثال‌های زیادی از این قبیل وجود دارد که شنیدن آن روح و روان آدمی را به هم می‌ریزد و خیلی از اینگونه اتفاقات ناگوار وجود دارد که رسانه‌ای و در بین مردم پخش نمی‌شود.
جای بسی تاسف است که گاهی در بسیاری از خانواده‌ها کودکان را نسخه رفع تمام آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد می‌دانند و به زن خانواده‌ای که مرد در آن معتاد است فشار وارد می‌کنند که اگر بچه‌دار شوند او ترک خواهد کرد.
این در حالی است که تولد کودک بار مسئولیت والدین هم از لحاظ مالی و هم معنوی افزایش می‌یابد نه اینکه مشکل و مشکلاتی را رفع کند و قطعا تولد کودک در خانواده‌ای که مرد، زن یا هردوی آنها معتاد هستند، نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه معضل و آسیب دیگری هم بر جامعه تحمیل خواهد کرد.
دفترامور بانوان و خانواده استانداری کردستان به منظور اطلاع از وضعیت آسیب کودک آزاری در استان کردستان روز دوشنبه جلسه‌ای را با حضور اعضای گروه کاری حقوق تشکیل داد.
وجود ضعف آگاهی در بحث حقوق کودکان و زنان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه طبق تعریف از سن سه تا ۱۸ سال کودک تلقی می‌شود، اظهار داشت: مشکل آزار و اذیت کودکان تنها به مهدهای کودک بر نمی‌گردد بلکه حتی بوده مواردی که کودکان توسط پرستارهای خانگی مورد آزار قرار گرفتند.
لیلا آژیر با اشاره به اینکه ضعف دستگاه نظارتی و مساله حقوقی و قانون‌گریزی از عوامل اساسی در شکل‌گیری این مشکلات است، اضافه کرد: افرادی به تصور اینکه سیستم نظارتی وجود ندارد براحتی به حریم کودکان چه از لحاظ روحی و چه جسمی تجاوز می‌کنند.
وی افزود: ناآشنا بودن و عدم آگاهی والدین و کودکان نسبت به حقوق خود یکی از چالش‌های پیش‌روی حوزه کودک و زنان است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان یادآور شد: همواره کودکان توسط بستگان و آشنایان نزدیک مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند که این مساله هم به دلیل اعتماد خانواده‌ها و آگاه نبودن و عدم مهارت کودکان نسبت به حقوقشان و برخورد با افرادی که به حریم آنها تجاوز می‌کنند، نشات می‌گیرد.
آژیر اعتیاد را یکی از دلایل اصلی کودک آزاری خواند و گفت: فقر فرهنگی و اقتصادی هم از دیگر عوامل ایجاد خشونت علیه کودکان و زنان در جامعه ما است.
وی با اشاره به اینکه کودکان طلاق هم با آسیب‌های زیادی مواجه می‌شوند، تاکید کرد: طلاق، پایان وظیفه و مسئولیت والدین نسبت به فرزندانشان نیست و آنها نباید محبت، آموزش و تربیت خود را از کودکان‌شان دریغ کنند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه نقش مهم و موثری می‌توانند ایفا کنند، افزود: هر حوزه و موضوعی که با رویکرد مردمی مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته بسیار نتیجه بخش و موفق بوده است.
اجرای طرح خودمراقبتی کودکان در مناطق حاشیه‌
آژیر از اجرای طرح‌های خشونت علیه زنان و خود مراقبتی کودکان در کردستان خبرداد و گفت: طرح خود مراقبتی کودکان با کمک دفاتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه‌ای استان از مهرامسال آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: این طرح در سه فاز شامل آموزش به کودکان، آموزش به والدین و آموزش به مربیان و معلمان اجرایی می‌شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان گفت: بی شک خشونت علیه زنان و کودک آزاری صرفا تنها آسیب‌های موجود در ایران نیست و در دیگر کشورهای دنیا حتی آمریکا و اروپا هم آمار بالایی از این نوع خشونت‌ها وجود دارد.
آژیر یادآور شد: تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در خارج از کشور سازمان‌های مردم نهاد و مداخله‌گر به سرعت وارد عمل می‌شوند و از آسیب‌دیدگان حمایت می‌کنند.
وی گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به عنوان اداره‌ای مطالبه‌گر در حوزه حقوق کودک و زنان فعالیت می‌کند و در راستای برطرف شدن مشکلات این حوزه جلساتی را با دادستان و شعبه‌هایی که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های کودک آزاری را دارند، تشکیل می‌دهیم.
آمار کودک آزاری در کردستان بیشتر از همسرآزاری است
مسئول مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت:  براساس آمارهای سال گذشته و چهار ماه ابتدای امسال تعداد موارد کودک آزاری در این استان بیشتر از همسر آزاری بوده است.
فرانک حبیبی با اشاره به اینکه فقر مالی و اعتیاد از دلایل اصلی کودک آزاری است، افزود: مادرانی هم هستند به دلیل مشکلات مالی مجبور به کار بیرون از خانه می‌شوند همین باعث کاهش رسیدگی کامل به کودکان و تربیت و آموزش آنها می‌شود.
وی اضافه کرد: کودکان خانواده‌های معتاد که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند به محض اطلاع از آن پرونده مربوطه تشکیل و به دادگاه ارجاع داده می‌شود.
مسئول مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کردستان گفت: کودکانی که توسط والدین‌شان مورد خشونت واقع می‌شوند بعد از ارجاع به دادگاه، دوباره به خانواده بازگردانده می‌شود که نیاز است در این رابطه تعهدی از والدین گرفته شود تا این اقدام دوباره تکرار نشود.
حبیبی با بیان اینکه کودک آزاری موجب افت تحصیلی، افسردگی و انزوا کودکان می‌شود، یادآور شد: آموزش‌های مهارت‌های زندگی و اجتماعی باید از سنین کودکی ارائه شود.
وی تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد کودک آزاری‌ به ویژه در زمینه جنسی از طرف افراد نزدیک خانواده و آشنایان انجام می‌شود.
مسئول مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کردستان گفت: مواردی بوده که بعد از چندین مرحله تحویل به خانواده و عدم بهبود وضعیت، کودک به مراکز شبه خانواده زیر مجموعه بهزیستی استان تحویل داده شده‌ است.
حل هر آسیب اجتماعی مستلزم تشکیل زنجیره‌ای منسجم از دستگاه‌های ذیربط و نهادهای مردمی است تا با پشتوانه قانونی از کودکان آزاردیده و زنانی که مورد خشونت واقع شدند، حمایت شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...