۱۳۹۸ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

کودک آزاری

تجاوز جنسی و دلایل روحی،روانی،اجتماعی 
با توجه به تعاریف کنوانسیونها ی بین المللی در مورد کودک که اشاره به آزادی،محبت،عدالت در رشد کودک و حمایتهای لازم قبل و بعد از تولد تا سن قانونی (18 سالگی یا تحت شرایط خاص قانونی کمتر یا بیشتر می شود)دارد،می توان به مواردی که دلیل آزارو اذیت کودکان می شود اشاره نمود.
مبحث تجاوز جنسی به کودکان از دید همه ادیان،اقوام و فرهنگها عملی شنیع و ضد انسانی محسوب میشود،عواملی اجتماعی این عمل گستردگی و پیچیدگی های خاص با توجه به شرایط و فرهنگها دارد،در ایران مردم که از فرهنگها،قومیتها و ادیان مختلف در کنار هم زندگی می کند،با توجه به تعاریف بین المللی و قوانین داخلی کشور قانون،ماده و تبصره خاصی که مستقیما بازدارنده این عمل باشد وجود ندارد،از طرفی به دلیل عدم آگاهی فرزندان و آشنا نبودن آنها با بعضی از مسایل که از طرف سیستم آموزش و خانواده می بایست یادآوری شوند بیشترین دلایل وقوع این نوع ناهنجاری اجتماعی می باشد.
مشکلات و عوامل اصلی کودک آزاری
حال گام به گام به دلایل مختلف انجام این عمل و مشکلات پیرامون می پردازیم،خانواده که مسئولیت بزرگی در قبال کودک دارد و این مسئولیت زمانی نمود پیدا میکند که ایران دارای یک سیستم آموزشی با ثبات نمی باشد و همانطور که مشاهده می شود با تغییر دولتها وزیر آموزش و پرورش نیز تغییر میکند و این جابه جایی و بی ثباتی در مدیریت سیستم آموزشی ناخواسته تاثیرات منفی بر نحوه اعمال سیاستهای کلان سیستم آموزشی که واقعا مهم و تاثیر گذار است می شود
تمامی بار مالی و معنوی آموزش بر دوش خانوادها تحمیل می شود،این شروع یک بی اخلاقی در برخورد با کودک است چرا که نحوه تدریس معلم،پدرو مادر و معلم خصوصی در کنار کتابهای آموزشی و کمک درسی کودک را دچار پاردوکس کرده و ناخواسته به سمت اما و اگر می رود،همه خانواده ها توانایی کمک های لازم جهت رشد کودکان را ندارندچه در مسائل مالی و چه در زمینه همکاری در تدریس و پرورش استعداد کودک از این رو کودکان به نوعی ناخواسته ناصادق،بی مسئولیت،عدم توجه به مسائل عاطفی می شوند.در کنار این مسائل مطرح شده باید مذهب را هم در نظر داشت که کودکان را(بخصوص دختران) ملزم به اجرای یکسری قوانین می کند مثل پوشیدن مقنعه از ابتدایی ورود به مدرسه در حالی که در ساعات فراغت یا حتی در خانه و در کنار وابستگان این اجبار بجز در برخی خانوادها وجود ندارد.
از سنین پایین به کودک می گویند که محرم یا نامحرم وجود دارد،پوشش مناسب آن است که ما می گوییم و این اجبار قانونی که شرعی نامیده می شود موجب تفکیک جنسیتی و ایجاد حساسیت به جنس مخالف در کودکان می شود،این حساسیت در کنار عدم آگاهی در مورد نقاط خصوصی بدن که باید به کودک آموزش داده شود ولی متاسفانه اینگونه نیست که عمده دلیل آن وجود نوعی حس شرم از طرف خانواده و عدم توجه آموزش و سیستم آموزشی به این امر مهم است،کودک نمی داند که بعضی از اجزای بدن او فقط مربوط به خودش است و این نبود شفافیت ادامه دار می شود تا زمانی که کودک با یک کنش (چه فردی،هورمونی،اجتماعی)روبه رو می شود،باز هم به دلیل شرم از بازگو کردن آن پیش روی اطرافیان می مانند پدرو مادر و ... خود داری می کند.
عدم آموزش و آگاهی 
پاردوکس ،عدم آگاهی فردی و اجتماعی،نبود سیستم آموزشی سالم،رسانه ای مختص آموزش کودکان بدون در نظر گرفتن شرع و قوانین دست و پاگیر موجبات شروع پدیده شنیع آزار جنسی کودکان است،کودک نمی داند که نقاط خصوصی بدن او نباید دید،یا لمس شود و در صورت بروز این عمل بدلیل شرم و نبود اعتماد به اطرافیان بصورت یک راز که همراه با ترس و وحشت فراوان است دچار می شود،این ترس و شرم زمانی به وجود می آید که کودک به سئولات خود جواب منطقی و قانع کننده ای نرسیده است به طور مثال کودک در پاسخ سئوال اینکه من از کجا آمده ام که می تواند اولین سئوال جنسی هر کودکی باشد با جوابهای واهی و غیر اصولی روبه رو می شود،حال باید این نکته را مد نظر داشت که بغل کردن کودک پسر توسط مادر یا دختر توسط پدر از یک سنی به بعد انجام  نمی شود در صورتی که این حداقل محبتی است که می توان جهت دارکردن میل و غرایز را در کودک موجب شود،ابراز علاقه به صورت بوس خوابیدن در بغل والدین و نوازش که کودکان واقعا به آن نیاز دارند در جوامع مذهبی مثل ایران تا حدودی تابع شرع و شرم و حیای بی جا می باشد در کنار کمبود این محبتها و وجود سوالات بی پاسخ،دسترسی بدون برنامه به فضای مجازی    رابطه های مختلف کودکان در خارج و داخل  خانه می توانند شروع کننده تجاوزات جنسی پنهانی شوند که در بعضی مواقع به قتل ختم می شود.
سند 2030 یونسکو هدف چهارم: تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه
– تضمین آموزش رایگان همگانی تا دیپلم به صورت رایگان و دسترسی به آموزش های پیش دبستانی
– توسعه آموزش های فنی و حرفه ای
– دسترسی عمومی به تحصیلات دانشگاهی
– ریشه کنی نابرابری های جنسیتی در آموزش و تضمین دسترسی برابر به همه مقاطع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای برای اقشار آسیب پذیر از جمله معلولان ، افراد بومی وکودکانی که در شرایط آسیب پذیر زندگی می کنند و یا خود آسیب پذیر هستند
– آموزش سواد به بزرگسالان
– تضمین این که همه فراگیران به دانش و مهارتهای لازم برای ترویج توسعه پایدار دست یابند به وِیژه از طریق آموزش برای توسعه پایدار و آموزش و ترویج شیوه های زندگی پایدار، حقوق بشر، تساوی جنسیتی، ترویج فرهنگ صلح و نبود خشونت، شهروندی جهانی و احترام به تنوع فرهنگی و مشارکت فرهنگ در تحقق توسعه پایدار
– بروز رسانی امکانات آموزشی و تامین فضاهای دور از خشونت برای آموزش
– افزایش تعداد بورس های اعطایی در رشته های فنی و حرفه ای و فناوری اطلاعات و مهندسی و علمی
– افزایش قابل ملاحظه تأمین معلمان
مخالفت رهبر ایران و علمای دینی با سند 2030 یونسکو   
یکی از دلایل مخالفت علما و رهبر ایران با سند 2030 یونسکو همین هدف چهارم بود چرا که آنها بر این باورند که این هدف خارج از موازین اسلام و شرع است تعبیر علما و رهبری این چنین است: که این هدف باعث ترویج سکس و آموزشهای جنسی در بین کودکان است اما با نگاهی به خود سند میتوان فهمید که اجرای این سند چقدر در روند رفاه و سلامت جامعه مفید بوده است    

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...