۱۳۹۷ آذر ۸, پنجشنبه

دستکم ۱۲۳ بازداشت؛ گزارش تفصیلی از برخوردهای امنیتی با فعالان ترک از ابتدای سال جاری تاکنون.

خبرگزاری هرانا – ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است. برای درک بهتر از روند برخورد با فعالین این خطه از کشور، مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به بررسی آمار و روند برخورد با آنان از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخته است. این آمار می‌تواند تلنگری باشد بر وجود برخورد سیستماتیک با افرادی که علیرغم اینکه ارتکاب به خشونتی را در کارنامه خود ندارند اما از حق آزادی اندیشه و بیان محروم مانده‌اند. بر اساس این آمار، از ابتدای امسال بازداشت دستکم ۱۲۳ تن از فعالان ترک، ضرب و شتم دستکم ۲۵ نفر از آنان در حین یا پس از بازداشت، محکومیت ۲۰ تن به ۱۲ سال و ۴ ماه حبس و ۳۳۰ ضربه شلاق علاوه بر جزای نقدی، احضار دستکم ۱۰ نفر به مراجع قضایی و ممانعت از برگزاری ۳ مراسم مختلف گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فعالان ترک (آذربایجانی) بطور سیستماتیک با فشار و برخورد نهادهای قضایی و امنیتی روبرو هستند.
این افراد که عمدتا بصورت مستقل در زمینه های فرهنگی و هویتی فعالیت دارند برای طرح مطالبات خود از روش های غیر خشونت آمیز استفاده می‌کنند با این حال همچنان فعالیت های آنها توسط دستگاههای امنیتی تحمل نمی‌شود.
از ابتدای سال جاری تا کنون (بیش از ۸ ماه) نیروهای امنیتی و انتظامی دست کم در سه مورد از برگزاری مراسم یا تجمع این افراد جلوگیری کرده اند. تعداد زیادی از این فعالان در حاشیه برخورد با این تجمعات که به تجمع قلعه بابک بعنوان برجسته ترین آن میتوان اشاره کرد بازداشت شدند.

بنا بر گزارش مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ابتدای سال جاری تاکنون دستکم ۱۲۳ تن از فعالان ترک (آذربایجانی) مجموعا ۱۳۷ بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌ اند (برخی افراد بیش از یکبار بازداشت شده اند)، گزارش شده است در زمان یا طول مدت بازداشت دست کم ۲۵ تن از این افراد ضرب و شتم شده اند. ۲ تن از این افراد در ارتباط با احکام صادره قبلی بازداشت و جهت تحمل حبس راهی زندان شده‌اند.
در این بازه زمانی ۱۰ فعال ترک (آذربایجانی) نیز به نام‌های جعفر رستمی‌راد، جواد احمدی یئکان، عباس لسانی، مختار ابراهیمی، بابک کیومرثی، سعید سلطانی، اولدوز قاسمی، رحمان قاسمی، محمدهادی عباس‌ زاده و محمد خاکپور به بهانه‌های مختلف به مراجع قضایی و امنیتی احضار شدند.
صدور احکام حبس، شلاق و جزای نقدی
در کنار همه اشکال فشار و آزار، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ تن از این فعالان به حکم دستگاه قضایی مجموعا به ۱۲ سال و ۴ ماه حبس و ۳۳۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند.
طی احکام صادره در این بازه زمانی حسین علی‌محمدی الوار به سه سال حبس تعزیری، اولدوز قاسمی به یک سال حبس تعزیری، سید جمال موسوی‌نژاد به یک سال حبس تعزیری، کیومرث اسلامی به یک سال حبس تعزیری، ابراهیم نوری به ۱۰ ماه حبس تعزیری، اکبر ابول‌زاده به ۱۰ ماه حبس تعزیری، سهند معالی به ۱۰ ماه حبس تعزیری، حامد الهوردی‌پور به ۷ ماه حبس تعزیری، مرتضی شکری به ۷ ماه حبس تعزیری، اسرافیل فتح اله‌زاده به ۷ ماه حبس تعزیری، سلیمان کاظمی به ۷ ماه حبس تعزیری، بیت‌الله برزگر به ۲۱ میلیون ریال جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق، سینا قربانی ارشادی به ۲۱ میلیون ریال جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق، سیامک قارداشی به ۲۱ میلیون ریال جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق، مرتضی پروین به پرداخت جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق، میلاد اکبری به پرداخت جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق، اکبر جهانگیری به پرداخت جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق، یاسین ارفعی به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...