۱۳۹۹ آبان ۷, چهارشنبه

۵اکتبر روز جهانی معلم را گرامی می داریم


 "بمناسبت روز جهانی معلم"

روز جهانی معلم را با یاد معلمان زندانی گرامی می‌داریم.

۲۴ سال پیش در روز پنجم اکتبر، روز جهانی معلم نامگذاری شد. سال ۱۹۹۴ "سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" در چهل و چهارمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش ۱۳۵ کشور که در شهر ژنو سوییس برگزار شد، توسط مدیر کل آن زمان "فدریکو مایور" پیشنهاد

کرد که یک روز بنام معلم اعلام شود.

علت این گرامیداشت و نامگذاری این بود که مسئولان هر کشور به مشکلات و معضلات آموزشی و نظرات و نکات معلمان کشور گوش فرا دهند. هدف این بود که با استفاده از راه کارهای متخصصان آموزشی، که معلمان باید عناصر اصلی آن باشند، برای رفع کمبودها تلاش شود تا سیستم‌های آموزشی کشورها تعالی یابند. اما در نظام جمهوری اسلامیِ ضد فرهنگ و ولایت فقیه که در حال حاظر در ایران حکمفرما است، و معلم و دانش و آگاهی جایی ندارند و حرمت و زندگی شخصی معلمان نیز در خطر است و اینک بسیاری از معلمان آزاده در زندان به سر می‌برند.

در این روز در اکثر کشورهای جهان از معلمان به خاطر نقش آنها در پرورش نسل‌های آینده قدردانی می‌شود. اما در کشور ایران معلمان به بند کشیده شده‌اند و در پشت میله‌های زندان به سر می‌برند و در طی این ۴۱ سال که حکومت جمهوری اسلامی ایران با همه ظلم و ستم و سرکوب بر معلمان بخصوص معلمان عدالت‌خواه و آزادی‌خواه اعمال شده است، اما همچنان نام آموزگاران آزادی‌خواه ایران بر سر زبان‌ها بوده و هست. چه بسیار آموزگارانی که در مسیر تحقق آزادی جان باختند. مانند فرزاد کمانگر، آموزگار آزاده کردستان به کودکان آن خطه می‌آموخت: آ مثل "آزادی"، ب مثل "باور داشتن" و پ مثل "پیروزی". گناه فرزاد کمانگر این بود که به کودکان می‌آموخت آنچه بر شما روا داشته می‌شود، ظلم است، نه سرنوشت.

*جای معلمان مدرسه است نه زندان و تبعید*.

معلم و زندانی سیاسی ارژنگ داوودی، شاعر و نویسنده ایرانی مهندس مکانیک از دانشگاه تگزاس آمریکا در سال ۸۲ در نزدیکی دانشگاه تهران به جرم همکاری با خبرنگار کانادایی "جین کوکان" برای ساخت فیلم مستند "ایران ممنوع" بازداشت شد. ارژنگ داوودی به خاطر آن به ۱۵ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از حقوق اجتماعی شد. وی در ۱۵ سال گذشته، به زندان‌های مختلفی تبعید شده‌ است.

*ناهید فتحعلیان، فعال صنفی معلمان روز ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ در تهران بازداشت شد. وی پس از بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل و روز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، به یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. ۶ ماه از بازداشت این معلم بازنشسته می‌گذرد اما او همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. ناهید فتحعلیان به اتهام شرکت در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شده است.

*سید هاشم خواستار، مهندس کشاورزی و معلم بازنشسته، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان مشهد و فعال مدنی است. هاشم خواستار در پیگیری اعتراضات به وضعیت معیشتی و صنفی نابسامان معلمان در سالیان اخیر فعال بوده و بابت این فعالیت‌ها از مهرماه سال ۸۳ تاکنون به تناوب حبس‌های ۲ ساله و ۳ ساله را کشیده است. در ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ هاشم خواستار به ۱۶ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان نیکشهر و سه سال ممنوعیت خروج از کشور به اتهام امضاء یک نامه‌ای که خواستار استعفای خامنه‌ای و تغییر در پایه‌های قانون اساسی شده بودند، محکوم شد.

*مهدی فراحی شاندیز، مهندس برق و دبیر فیزیک و ریاضی دبیرستان‌های تهران می‌باشد. وی اولین بار در تجمع روز کارگر در پارک لاله در سال ۱۳۸۸ بازداشت و ۹ ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود. از آن پس در پرونده سازی‌های وزارت اطلاعات با اتهامات واهی در زندان به سر می‌برد.

*خانم زینب همرنگ سیدبگلو از معلمان بازنشسته اردبیل حین سفر به آذربایجان غربی توسط مأموران اطلاعاتی در شهر خوی بازداشت شده و به بازداشتگاه این شهر منتقل گردید. وی پس از ۵ روز حبس در خوی، جهت تحمل محکومیت صادره به زندان اوین منتقل شد. همچنین معلمان شریفی همچون *محمد حبیبی و *اسماعیل عبدی که تنها خواسته آنان ارج نهادن به حرمت معلم، معیشت معلم و آموزش رایگان بوده است، اکنون پشت میله‌های زندان به سر می‌برند.

تمام نهادها و ارگانهای حقوق بشری و بین المللی بارها خواستار آزادی معلمان در ایران شده‌اند. اما نظام واپسگرای ولایت فقیه هرگز به این خواسته‌ها توجهی نکرده است.

جشن بزرگ روز جهانی معلم برای آموزگاران و آزادگان ایرانی زمانی است که ایران از ستم دیکتاتوری ولایت فقیه آزاد شود.

به قلم: آزاد بهرامی

۵ اکتبر ۲۰۲۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...