۱۳۹۸ خرداد ۲, پنجشنبه

بیش از ۱۵۰ کودک بازمانده از تحصیل در قزوین شناسایی شد

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: با توجه بررسی های صورت گرفته، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده در استان قزوین،
۱۵۵ نفر می باشد که از این تعداد ۵۸ درصد پسر و ۴۲ درصد دختر بوده و ۷۹ درصد از کودکان مذکور در شهر و ۲۱ درصد در روستا ساکن میباشند.
علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار داشت: کودکان بازمانده از تحصیل گروه سنی 6 تا 18 سال را شامل می‌شوند که در چرخه آموزشی کشور حضور ندارند.

وی بیان کرد: در واقع کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش هستند که با نداشتن هویت انسانی و حق تحصیل تا چندی پیش به فراموشی کامل سپرده شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت:  با عنایت به اینکه منع تحصیل کودکان از موارد کودک آزاری از نوع مسامحه و غفلت می باشد، اگر محرومیت از تحصیل از سوی خانواده باشد و والدینی فرزندشان را به مدرسه نفرستند، تیم اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی مراتب را به قوه قضائیه اطلاع داده و موضوع پیگیری می شود.

وی تاکید کرد: با توجه بررسی های صورت گرفته، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده در استان قزوین، 155 نفر می باشد که از این تعداد 58 درصد پسر و 42 درصد دختر بوده و 79 درصد از کودکان مذکور در شهر و 21 درصد در روستا ساکن میباشند.
وارثی ادامه داد: با توجه به این که بیش از 50 درصد این کودکان در استان قزوین در سنین 14تا 17(سنین نوجوانی) بوده و 48 درصد در سنین زیر 14 سال می باشند، بی تردید از عواقب دور ماندن کودکان از آموزش و فضاهای آموزشی ابتلا به معضلات و آسیب‌های اجتماعی می باشد.
وی تاکید کرد: بروز آسیب‌هایی چون اعتیاد، کودکان کار، مورد سوء استفاده قرار گرفتن از سوی باندهای متخلف با مدیریت و سرکردگی افراد فرصت طلب، تنها بخشی از عواقب بازماندگی کودکان از تحصیل و دور ماندن آن‌ها از مدرسه است.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی(56 درصد) و کار کودک(23 درصد) جزء عوامل اصلی بازماندگی کودکان از تحصیل در استان قزوین به شمار می‌رود و نداشتن شناسنامه، ازدواج در سن پایین، مهاجرت و عدم دسترسی به مدرسه(در مجموع 21 درصد) از جمله دلایل دیگر بازماندگی تحصیلی کودکان میباشد.

وی بیان کرد: بهزیستی استان تلاش می‌کند تا اقدامات مثبتی را با مداخله به هنگام برای مرتفع کردن این مسائل و بازگرداندن کودکان به فضاهای آموزشی انجام دهد.

وارثی افزود: طی بررسی های صورت گرفته و اطلاعات جمع آوری شده از والدین کودکان مشخص شد، شغل 51 درصد از سرپرست کودکان کارگر و 33 درصد سرپرست ها بیکار می باشند و 16 درصد از سرپرستان کودکان دارای سایر مشاغل(مانند: کشاورز، دامدار، نانوا و کاذب) هستند.

وی گفت: همچنین تحصیلات والدین کودکان نامبرده 42 درصد ابتدایی، 3 درصد دیپلم و 55 درصد بی سواد می باشند و 36 درصد از کودکان فاقد سرپرست موثر(زندانی بودن، متواری بودن و اعتیاد والدین)  بوده و مابقی کودکان (64 درصد) دارای سرپرست می باشند.

مدیرکل بهزیستی قزوین بیان کرد: اداره کل بهزیستی استان با اجرای طرحی مستمر به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل اقدام نموده و همه کودکانی که در این طرح شناسایی می‌شوند تحت حمایت‌های تحصیلی ویژه این سازمان قرار می‌گیرند و در این راستا خدمات لازم را دریافت می‌کنند تا از آسیب ها و معضلات اجتماعی در امان بمانند. طرح شناسایی و بازگرداندن کودکان به محیط‌های آموزشی مدارس، با جدیت دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: نابرابری های اجتماعی و فرهنگی منجر به افزایش آسیب های اجتماعی می‌شود و گروه‌های حساس از جمله کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وارثی گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های فعال مردمی در حل معضلات اجتماعی به ویژه معضل بازماندگی کودکان از تحصیل، امری ضروری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و اداره کل بهزیستی استان آمادگی دارد تا با همکاری و اجرای برنامه های مشترک با سایر خیریه ها و نهادهای مردمی در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان اقدام کند.

وی تاکید کرد: کمک گرفتن‌ از ظرفیت‌ خوب موسسات خیریه مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی کردن حل معضلات اجتماعی از جمله مواردی است که نقش مهمی را در بازگرداندن کودکان به فضای مدرسه ایفا می‌کند و امیدواریم بتوانیم با استمرار طرح‌های حمایتی، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را در سراسر کشور کاهش دهیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضرب و جرح شکیلا منفرد زندانی سیاسی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و ش...